سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دل دیوانه

بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد مدیریت، تعدادی از دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در دوره دکتری هستند. دوره دکتری معمولا چهار سال به طول می انجامد که دو سال ابتدایی آن به پاس کردن 18 واحد درسی و امتحان جامع می گذرد. بعد از آن دانشجویان باید به انتخاب موضوع رساله دکتری مدیریت بپردازند و پس از آن اقدام به نگارش پروپزال کنند و طبق روال معمول پس از تصویب و نهایی شدن پروپوزال، شروع به تدوین رساله دکتری کنند.

رساله دکتری مدیریت معمولا از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

در فصل اول از رساله دکتری به بررسی کلیات تحقیق پرداخته خواهد شد. در این فصل شرح مبسوطی از مقدمه، عنوان تحقیق، بیان مسئله تحقیق، ضرورت انجام تحقیق و قلمرو مکانی و زمانی ارائه خواهد گردید.
در فصل دوم رساله دکتری یعنی فصل مبانی نظری و پیشینه پژوهش، به بررسی مفاهیم و تئوری¬ های عمده در زمینه موضوع موردنظر و مفاهیم مربوطه پرداخته و در آخر پیشینه پژوهش مورد توجه قرار خواهد گرفت. در اینجا چارچوب نظری تحقیق نیز خواهد آمد.
در فصل سوم روش تحقیق، پرسشنامه یا مصاحبه، ابزار جمع ¬آوری داده ¬ها، و همچنین روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده¬ ها مطرح خواهد شد که عمدتا در این مرحله از روش تحقیق کیفی مدیریت در قالب روش هایی مانند گراندد تئوری، نظریه بنیادی، تحلیل تم یا مضمون، تحلیل محتوا، تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و... استفاده می شود. بنابراین روش تحقیق در رساله دکتری معمولا پیچیده تر از کارشناسی ارشد است.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده پرداخته خواهد شد و فصل پنجم پایان نامه، فصل نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش و همچنین محدودیت ها است.
دانشجویان باید توجه داشته باشند که فصول چهارم و پنجم رساله دکتری همانند پایان نامه کارشناسی ارشد از مهم ترین فصول رساله دکتری اند که باید با دقت نظر خاصی انجام شوند.
دانشجویان دکتری مدیریت باید در نظر داشته باشند که رساله دکتری آنها باید حاوی مطالب و ایده های جدید باشد. به همین دلیل اساتید و افراد با دیدی خاص به رساله دکتری نگاه می کنند و آن را متمایز از پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی می دانند.
بنابراین رساله دکتری امری بسیار تخصصی است و در صورتی که دانشجویان برای اولین بار اقدام به نگارش پایان نامه می کنند، بایستی زمان زیادی را صرف بررسی، آموزش، یادگیری، تحلیل و نگارش رساله دکتری خود کنند. از این رو باشگاه دانشجویان مدیریت با مشاورانی از میان فارغ التحصیلان دکتری مدیریت از دانشگاه های برتر تهران، با فراهم آوردن بستری مناسب می تواند همراه و همیار شما در انجام پژوهش هایتان باشد و در سریع ترین زمان و با بالاترین کیفیت جوابگوی نیازهای پژوهشی شما دانشجویان دکتری مدیریت باشد.
علاوه بر این مدیراما با دارا بودن مشاوران متخصص توانایی مشاوره و راهنمایی در زمینه انجام پایان نامه DBA را دارد. DBA تفاوت های اساسی با دکتری دارد. برای انجام رساله آن باید از مشاوران متخصص در این حوزه کمک گرفت. یکی از تفاوت¬ های اساسی مابین این دو دوره، انگیزه ه¬ای است که افراد را به هر یک از آنها سوق می دهد. برای دانشجویانPh.D.، تدریس و تحقیق عامل اصلی است و برای دانشجویان DBA چالش ¬های ایجاد شده در کار دلیل اصلی آن است، چرا که آنها در حال حاضر جایگاه شغلی خود را پیدا کرده ¬اند. اما DBA برای این افراد فراتر از دانشی است که در دوره ¬های پیشین همچون MBA آموخته ¬اند، در واقع DBA آنها را به محققانی تبدیل می ¬کند که مسائل و مشکلات را از دید علمی ¬تر می¬ بینند. دوره Ph.D. معمولا دوره ه¬ای تمام وقت است و دانشجویان در طی 4 الی 5 سال تنها بر تحصیل خود متمرکز هستند، اما دوره DBA به گونه ¬ای طراحی شده که افراد در کنار شغل فعلی خود به آن می¬ پردازند. همچنین، در دوره Ph.D.  افراد موضوع پایان نامه خود را طوری انتخاب می ¬کنند که خلاء های علمی موجود در تئوری¬ های مدیریتی را پر کنند، اما دوره DBA تاکید بیشتری بر حل مسائل موجود دارد.
Ph.D.  با تئوری¬ های پیشرفته سر و کار دارد و بیشتر برای کسانی مناسب است که دوست دارند محقق حرفه ¬ای و یا مدرس دانشگاه شوند. مدرک پایانی دوره ¬ها که برای دسته ¬ای از افراد از اهمیت خاصی برخوردار است، آخرین وجه تمایز بین این دو دوره به شمار می¬ رود. در حالی که دوره Ph.D. در میان دانشگاه ¬ها و سازمان¬ ها شناخته شده است، دوره DBA بسیار جوانتر است، بنابراین ارزش و اعتبار آن می تواند به اعتبار مرکزی که مدرک از آنجا اخذ می شود، بستگی داشته باشد. هر چه که افراد در مراکز شناخته شده ¬تر و با کیفیت ¬تر تحصیل کنند، به اعتبار مدرک آنها افزوده خواهد شد.
مهم¬ترین عوامل برای سنجش کیفیت دوره دی بی ای (DBA) در سه عامل اصلی خلاصه می¬ شوند، 1. مرکز ارائه دهنده ¬ی دوره، 2. اساتید و 3. دانش پژوهان. یک دانشگاه برجسته و با سابقه، وجود اساتید شایسته و متخصص در حوضه مدیریت که توانایی انتقال دانش و مهارت¬ های عالی مدیریت را به افرادی که خود در بالاترین پست¬ های مدیریتی و همراه با پیش زمینه تحصیلی مدیریت هستند، داشته باشند و در نهایت دانش پژوهانی که به غنی شدن فضای کلاس ¬های درس از طریق انتقال تجارب خود و دید تیزبین نسبت به مسائل و مشکلات، موجود کمک کنند. دانش پذیران دوره عالی مدیریت راهبردی کسب و کار دارای پیشینه ¬های اجرایی و تجارب مدیریتی مختلف هستند. ایجاد و گسترش شبکه ارتباطی دانش پذیران، یکی دیگر از مزیت¬ های این دوره می¬ باشد.
در آخر لازم به ذکر است که برای اتمام هرچه بهتر دوره دی بی ای (DBA) انجام رساله خوب و با کیفیت است. در این راستا دانشجویان این دوره ها با تعامل با مشاوران مدیراما می توانند به بهترین نحو رساله خود را پیش ببرند.

مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت