سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دل دیوانه

نظر

یونانیان قدیم مبدا درخت هلو را از ایران دانسته و آنرا Persian می خواندند . خوردن هلوی خام اشتها آور – ملین – محرک شهوت می باشد . رفع بوی بد دهان از دیگر خواص هلو است .

خواص هلو

خواص هلو

 

خواص هلو بسیار متنوع و شگفت انگیز است . هلو میوه ایست لذیذ که معمولا هسته اش براحتی از گوشت جدا می شود ، ولی شفتالو نوعی از آنست که هسته اش بسختی جدا می شود . از خواص هلو و شفتالو  می توان به لطیف کنندگی و شفافیت پوست اشاره کرد .

درخت هلو از 2200 سال قبل بحالت وحشی وجود داشته است و یونانیان قدیم مبدا درخت هلو را از ایران دانسته و آنرا Persian می خواندند که از لغت perse به معنای ایران گرفته شده است .

جالینوس حکیم و همکاران او از میوه هلو استفاده نمی کردند ولی از قرن 18 به بعد مصرف خوراکی میوه هلو عملا رواج یافت و پرورش درخت آن روز بروز توسعه پیدا کرد ، به طوری که امروزه هلو از لذیذترین ، معتدل ترین و مفید ترین میوه های تابستان بحساب می آورند .

ترکیبات شیمیایی و خواص هلو

از تجزیه شیمیایی 100 گرم گوشت هلو موارد زیر را بدست آورده اند :

1- ویتامین A : هشتاد  واحد بین المللی

2- ویتامین B1  : یک میلی گرم

3- ویتامین B2 : سه  میلی گرم

4- ویتامین C :  شانزده میلی گرم

5- موادقندی : 9 تا 10 گرم

6- مواد ازته 0/93 گرم

7- اسیدسیتریک – اسید مالیک – اسید وینیک 1 گرم

8- پکتین 0/48 گرم

9- موادمعدنی : کلسیم 6 میلی گرم – فسفر 20 میلی گرم – آهن 0/4 میلی گرم – سدیم 3 میلی گرم – پتاسیم 230 میلی گرم –منیزیم 10 میلی گرم – گوگرد 7 میلی گرم – کلر 3 میلی گرم – منگنز 0/66 میلی گرم – مس 0/05 میلی گرم – روی 0/02 میلی گرم – ید 0/002 میلی گرم

10- آهن : 0/5 میلی گرم

11- آب 83 گرم

خواص هلو ، اثر شفابخش هلو

– خوردن هلوی خام اشتها آور – ملین – محرک شهوت می باشد .

-از خواص هلو اینست که خوردن هلوی خام برای رفع بوی بد دهان مفید است .

-خوردن هلو برای افرادی که دچار حساسیت و خارش بدن (آلرژی) هستند بسیار مفید است .

-صفرا آور ی از خواص هلو می باشد . برای این منظور باید 185 گرم آب  هلو را شب گرفته بگذارند تا صاف شود و صبح با مقداری ترنجبین مخلوط نموده میل نمایند .

-پوست صورت را لطیف و خوشرنگ می کند . به گزارش آسان طب  برای این منظور بانوان هسته هلو را جدا نموده ، گوشت هلو را بر پوست صورت قرار می دهند . این یکی از چندین خواص هلو برای پوست صورت شماست .

-در فصولی که هلوی تازه وجود ندارد ممکنست از کمپوت هلو یا برگه هلو خشک استفاده نمایند که ترکیب آنها در زیر آورده می شود .

خواص هلو و کمپوت هلو

ترکیب غذایی کمپوت هلو -خواص هلو و کمپوت هلو

یک فنجان به حجم 240 سانتیمتر مکعب کمپوت هلو 115 کیلوکالری ارزش انرژی زائی دارد و از نظر مواد غذایی به جز آب حاوی ترکیبات زیر است :

1-ویتامین A : هزار و هفتاد واحد بین المللی

2-ویتامین B1 : پنج صدم میلی گرم

3-ویتامین B2 : چهارده صدم  میلی گرم

4- ویتامین pp : یک میلی گرم

5-ویتامین c : هشت  میلی گرم

6- پروتئین : کم

7-چربی : کم

9- کلسیم : 10 میلی گرم

10-آهن : 0/5 میلی گرم

خواص هلو و درخت هلو

خواص اجزای درخت هلو

در گذشته از برگ درخت هلو ، شکوفه هلو به صورت دم کرده برای شفای بیماران مبتلا به صرع ، بادسرخ ، کرمهای دستگاه گوارش ناراحتی های کلیوی استفاده می کردند . ولی امروزه معلوم شده است که برگ درخت هلو – گل هلو – پوست هلو – و مغز هسته هلو کم یا بیش از دارای آمیگدالین بوده ، ممکنست ماده سمی بنام اسید سیانیدریک ایجاد کنند . لذا بکار بردن آنها به صورت خوراکی توصیه نمی شود ، ولی چون استعمال خارجی آنها به صورت مالیدن بر پوست ، زیانی ندارد .

اثر شفابخش آنها  به گزارش آسان طب در زیر خلاصه می شود .

الف-مغز هسته هلو – از تجزیه شیمیایی مغز هسته هلو مواد زیر را بدست آورده اند :

1- بمقدار 35 تا 52 درصد شبیه روغن بادام تلخ و با همان خواص

2- آمیگدالین

3- دیاستازهائی بنام کونگلوتین – امولسین

از خواص هلو می توان به این موضوع اشاره کرد که مغز هسته هلو برای تسکین دردها و همچنین ناراحتی های بواسیر مغز هسته هلو را کوبیده به صورت ضماد در محل درد می گذارند و یا ممکنست روغن آن را گرفته در محل درد بمالند .

ب-برگ درخت هلو – از تجزیه شیمیایی برگ درخت هلو مواد زیر را بدست آورده اند :

1-قندهایی از نوع ساکارز و دکستروز

2-لوروسرازین

3-آمیگدالین

له شده برگ های تازه هلو برای ورم و دردهای سطحی بدن زخمهای سرطانی مفید است .برای این منظور باید مقداری از برگ تازه هلو را کوبیده در محل زخم و درد بگذارند . این هم یکی دیگر از خواص هلو و درخت آن بود .

 

منبع مطلب خواص هلو : سایت آسان طب

http://asanteb.com/