سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دل دیوانه

نظر

از آنجایی که شانس بهبودی سرطان معده در مراحل پیشرفته کم است، تشخیص زود هنگام خیلی اهمیت دارد. کاهش وزن و اشتها و بروز اولین علائم پس از 40 سالگی نشانه های جدی هستند و باید همیشه بررسی شوند.

سرطان معده

سرطان معده

سرطان معده چیست؟

سرطان معده علت بسیار نادری در ناراحتی های معده است. بیماری شدیدی که باید حتی الامکان به زودی شناسایی شود تا امکان درمان سرطان معده وجود داشته باشد.

سرطان معده معمولاً درون سلول های غدد ترشحی در مخاط معده رشد می کند. در صورت عدم درمان، سرطان از دیواره معده نیز می گذرد.آنگاه سلول ها بسیار سریع و به همراه جریان خون به کبد راه می یابند. به همین دلیل باید بیماری سرطان معده را حتی الامکان در مراحل اولیه شناسایی کرد.

 

علایم سرطان معده

اگر چه بیماران، در بالای شکم احساس درد و سوزش می کنند، ولی سرطان معده بیشتر احساس فشار و پری شکم را، حتی پس از صرف یک وعده غذایی سبک، ایجاد می کند. به علت کم اشتهایی، کاهش وزن به طور سریع اتفاق می افتد.

این علایم را باید همیشه جدی بگیرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

علل سرطان معده

علت سرطان معده تا بحال شناخته نشده است، شاید سرطان معده نتیجه چندین علت متفاوت باشد. هیچ گونه عامل ژنتیکی و ارثی برای این بیماری اثبات نشده است، به این خاطر به نظر می رسد که عوامل محیطی در ایجاد این بیماری بسیار موثر است.

در برخی کشورها، مثلاً کشورهای آسیای شرقی، سرطان معده شایع تر از دیگر کشورهاست. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که تغذیه در این مورد نقش دارد. دیده شده است که در فرزندان ژاپنی هایی که به کشورهای غربی مهاجرت کرده اند همان میزان خطر ابتلا به سرطان معده وجود دارد که در افراد جامعه غربی دیده می شود. پس خطر ابتلا به سرطان معده به روشنی علت ژنتیکی ندارد.

راه های پیشگیری از سرطان با تغذیه مناسب را در اینجا ( پیشگیری از سرطان ) مطالعه کنید.

بعضی از دانشمندان اعتقاد دارند که عفونت طولانی مدت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل ایجادسرطان معده است، اگر چه این هم یکی از فرضیات گوناگون در حال بحث است. حتی اگر این مطلب هم صحت داشته باشد، نمی دانیم که آیا از بین بردن این میکروب خطر ابتلا را کاهش می دهد یا نه؟

در حال حاضر از بین بردن میکروب هلیکوباکتر پیلوری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده توصیه نمی شود، اگر چه این نظریه هم احتمالاً تغییر خواهد کرد.

خوشبختانه میزان ابتلا به این بیماری در اروپا و در کشورهای غربی به دلایل شناخته نشده در حال کاهش است.سرطان معده بیماری سنین میانسالی و سالخوردگی است ولی گهگاه در افراد زیر 40 سال هم مشاهده می شود.

تشخیص سرطان معده

چگونه سرطان معده تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری سرطان معده معمولاً از طریق انجام آندوسکوپی و به ندرت هم توسط عکس رنگی با محلول باریم انجام می شود. درمان موثر فقط در مراحل اولیه بیماری امکان پذیر است. هر بیمار دچار ناراحتی های معده که علائمی مثل از دست دادن اشتها و کاهش وزن دارد، باید به دقت بررسی و معاینه شود. از آنجایی که سرطان معده در افراد بالای 40 سال با شیوع بیشتری دیده می شود، باید بیماران این سنین که برای اولین بار دچار ناراحتی های معده می شوند به طور دقیق معاینه و بررسی شوند.

شانس بهبودی و درمان سرطان معده

تنها امکان بهبودی خارج کردن معده و تمام توده سرطانی از طریق عمل جراحی است. بهترین زمان برای این کار مراحل اولیه بیماری است. به همین دلیل تشخیص به موقع و شناسایی علائمی مثل کاهش وزن و احساس پری شکم حتی بعد از صرف غذای سبک اهمیت دارد. در برخی موارد ممکن است جراح قسمتی از معده را درون بدن باقی بگذراد. در غیر اینصورت او مری را به طور مستقیم و اثنی عشر متصل می کند، به طوری که بیماری در آینده فقط می تواند وعده های غذایی سبک با تعداد دفعات بیشتر صرف کند. در صورت اختلال در هضم غذا نیز مصرف مکمل های غذایی لازم است.

اگر توده سرطان معده کوچک و به طور کامل از بدن خارج شده باشد، شانس بهبودی بیمار زیاد خواهد بود. اما متاسفانه تشخیص بسیاری از موارد در مراحل پیشرفته که غیر قابل جراحی هستند صورت می گیرد.به گزارش آسان طب، اگر عمل جراحی موفقیت آمیز و یا امکان پذیر نبود، سایر روش های درمان سرطان معده مثل شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان با لیزر اگرچه به ندرت باعث معالجه این بیماری می شوند ولی می توانند ناراحتی ها را تسکین دهند و باعث افزایش طول عمر بیمار شوند.

نتیجه گیری

از آنجایی که شانس بهبودی سرطان معده در مراحل پیشرفته کم است، تشخیص زود هنگام خیلی اهمیت دارد. کاهش وزن و اشتها و بروز اولین علائم پس از 40 سالگی نشانه های جدی هستند و باید همیشه بررسی شوند. احتمالاً در آینده می توان جلو سرطان معده را گرفت، اگر علل آن شناخته شوند. در حال حاضر اساساً سعی بر این است که روش های درمانی محافظه کارانه (یا غیر قطعی) مثل شیمی درمانی را بهبود بخشید.

در نظر داشته باشید

این مقاله قصد دارد در شناسایی ناراحتی های معده به شما کمک کند تا اگر از این ناراحتی رنج می برید از راه های کنترل و درمان آن آگاه شوید. مهمترین مطلب در هر روش خود درمانی این است که تشخیص دهید کی آن زمان فرا می رسد که باید نزد پزشک بروید. در زیر علائم راهنما را که حتما باید بررسی شوند را نام می بریم :

  • فقدان اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • مشکلات در بلع غذا
  • استفراغ خون و محتویات شبیه قهوه از معده
  • خون هضم شده در مدفوع که به همین دلیل مدفوع به رنگ قیر در می آید.
  • ناراحتی های معده در هنگام مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • ناراحتی های معده بدون این علائم راهنما را می توان ابتدا از طریق خود درمانی معالجه کرد.
منبع مطلب سرطان معده : سایت آسان طب
http://asanteb.com/

نظر

یونانیان قدیم مبدا درخت هلو را از ایران دانسته و آنرا Persian می خواندند . خوردن هلوی خام اشتها آور – ملین – محرک شهوت می باشد . رفع بوی بد دهان از دیگر خواص هلو است .

خواص هلو

خواص هلو

 

خواص هلو بسیار متنوع و شگفت انگیز است . هلو میوه ایست لذیذ که معمولا هسته اش براحتی از گوشت جدا می شود ، ولی شفتالو نوعی از آنست که هسته اش بسختی جدا می شود . از خواص هلو و شفتالو  می توان به لطیف کنندگی و شفافیت پوست اشاره کرد .

درخت هلو از 2200 سال قبل بحالت وحشی وجود داشته است و یونانیان قدیم مبدا درخت هلو را از ایران دانسته و آنرا Persian می خواندند که از لغت perse به معنای ایران گرفته شده است .

جالینوس حکیم و همکاران او از میوه هلو استفاده نمی کردند ولی از قرن 18 به بعد مصرف خوراکی میوه هلو عملا رواج یافت و پرورش درخت آن روز بروز توسعه پیدا کرد ، به طوری که امروزه هلو از لذیذترین ، معتدل ترین و مفید ترین میوه های تابستان بحساب می آورند .

ترکیبات شیمیایی و خواص هلو

از تجزیه شیمیایی 100 گرم گوشت هلو موارد زیر را بدست آورده اند :

1- ویتامین A : هشتاد  واحد بین المللی

2- ویتامین B1  : یک میلی گرم

3- ویتامین B2 : سه  میلی گرم

4- ویتامین C :  شانزده میلی گرم

5- موادقندی : 9 تا 10 گرم

6- مواد ازته 0/93 گرم

7- اسیدسیتریک – اسید مالیک – اسید وینیک 1 گرم

8- پکتین 0/48 گرم

9- موادمعدنی : کلسیم 6 میلی گرم – فسفر 20 میلی گرم – آهن 0/4 میلی گرم – سدیم 3 میلی گرم – پتاسیم 230 میلی گرم –منیزیم 10 میلی گرم – گوگرد 7 میلی گرم – کلر 3 میلی گرم – منگنز 0/66 میلی گرم – مس 0/05 میلی گرم – روی 0/02 میلی گرم – ید 0/002 میلی گرم

10- آهن : 0/5 میلی گرم

11- آب 83 گرم

خواص هلو ، اثر شفابخش هلو

– خوردن هلوی خام اشتها آور – ملین – محرک شهوت می باشد .

-از خواص هلو اینست که خوردن هلوی خام برای رفع بوی بد دهان مفید است .

-خوردن هلو برای افرادی که دچار حساسیت و خارش بدن (آلرژی) هستند بسیار مفید است .

-صفرا آور ی از خواص هلو می باشد . برای این منظور باید 185 گرم آب  هلو را شب گرفته بگذارند تا صاف شود و صبح با مقداری ترنجبین مخلوط نموده میل نمایند .

-پوست صورت را لطیف و خوشرنگ می کند . به گزارش آسان طب  برای این منظور بانوان هسته هلو را جدا نموده ، گوشت هلو را بر پوست صورت قرار می دهند . این یکی از چندین خواص هلو برای پوست صورت شماست .

-در فصولی که هلوی تازه وجود ندارد ممکنست از کمپوت هلو یا برگه هلو خشک استفاده نمایند که ترکیب آنها در زیر آورده می شود .

خواص هلو و کمپوت هلو

ترکیب غذایی کمپوت هلو -خواص هلو و کمپوت هلو

یک فنجان به حجم 240 سانتیمتر مکعب کمپوت هلو 115 کیلوکالری ارزش انرژی زائی دارد و از نظر مواد غذایی به جز آب حاوی ترکیبات زیر است :

1-ویتامین A : هزار و هفتاد واحد بین المللی

2-ویتامین B1 : پنج صدم میلی گرم

3-ویتامین B2 : چهارده صدم  میلی گرم

4- ویتامین pp : یک میلی گرم

5-ویتامین c : هشت  میلی گرم

6- پروتئین : کم

7-چربی : کم

9- کلسیم : 10 میلی گرم

10-آهن : 0/5 میلی گرم

خواص هلو و درخت هلو

خواص اجزای درخت هلو

در گذشته از برگ درخت هلو ، شکوفه هلو به صورت دم کرده برای شفای بیماران مبتلا به صرع ، بادسرخ ، کرمهای دستگاه گوارش ناراحتی های کلیوی استفاده می کردند . ولی امروزه معلوم شده است که برگ درخت هلو – گل هلو – پوست هلو – و مغز هسته هلو کم یا بیش از دارای آمیگدالین بوده ، ممکنست ماده سمی بنام اسید سیانیدریک ایجاد کنند . لذا بکار بردن آنها به صورت خوراکی توصیه نمی شود ، ولی چون استعمال خارجی آنها به صورت مالیدن بر پوست ، زیانی ندارد .

اثر شفابخش آنها  به گزارش آسان طب در زیر خلاصه می شود .

الف-مغز هسته هلو – از تجزیه شیمیایی مغز هسته هلو مواد زیر را بدست آورده اند :

1- بمقدار 35 تا 52 درصد شبیه روغن بادام تلخ و با همان خواص

2- آمیگدالین

3- دیاستازهائی بنام کونگلوتین – امولسین

از خواص هلو می توان به این موضوع اشاره کرد که مغز هسته هلو برای تسکین دردها و همچنین ناراحتی های بواسیر مغز هسته هلو را کوبیده به صورت ضماد در محل درد می گذارند و یا ممکنست روغن آن را گرفته در محل درد بمالند .

ب-برگ درخت هلو – از تجزیه شیمیایی برگ درخت هلو مواد زیر را بدست آورده اند :

1-قندهایی از نوع ساکارز و دکستروز

2-لوروسرازین

3-آمیگدالین

له شده برگ های تازه هلو برای ورم و دردهای سطحی بدن زخمهای سرطانی مفید است .برای این منظور باید مقداری از برگ تازه هلو را کوبیده در محل زخم و درد بگذارند . این هم یکی دیگر از خواص هلو و درخت آن بود .

 

منبع مطلب خواص هلو : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

مراحل زندگی انسان به دوره های مختلفی تقسیم می شود . به طور مثال 16تا 22 سالگی اواخر دوره نوجوانی است و انسان در حال ترک دنیای والدین ، پایه ریزی استقلال و عدم وابستگی ،اما نه به شکل پایدار ، پذیرای عقاید و افکار جدید می باشد .

مراحل زندگی انسان

مراحل زندگی انسان


مراحل زندگی انسان به دوره های مختلفی تقسیم می شود . تعاریف زیر در مورد مراحل زندگی انسان ، که حاصل تحقیقات در زمینه ی مراحل زندگی بزرگسالی است ، پیشنهاد کننده آن است که ما در زمان های مختلف زندگی خود بر نیازهای متفاوتی تاکید داریم .

مروری بر مراحل زندگی انسان

برنامه ریزی برای یک شغل مستلزم اندیشیدن درباره گذشته ، حال واینده است . مرور اطلاعات مربوط به مراحل زندگی این زمینه را فراهم می آورد تا فردی که در صدد یافتن یا تعویض شغل است ، نسبت به برخی از مسائل شخصی و عاطفی که احیانا بر ارزش ها ، برنامه ریزی و هدف گذاری وی تاثیر میگذارند ، بینش به دست آورده و آنها را تصدیق کند .

16 تا 22 سالگی  از مراحل زندگی انسان

این دوره اواخر دوره نوجوانی است و در حال ترک دنیای والدین ، پایه ریزی استقلال و عدم وابستگی ،اما نه به شکل پایدار ، نا مطمئن از این که ایا می تواند در دنیای بزرگسالان روی پای خود بایستد یا خیر ، پذیرای عقاید و افکار جدید .

22تا28 سالگی  از مراحل زندگی انسان

این مرحله دوره جوانی نام دارد و کسب استقلال در کار ، ازدواج ؛ آزمایش همه باید ها و اجبارهای وضع شده از جانب پدر و مادر واین انتخاب که کدام را در بزرگسالی برای خود حفظ کند ، در عین حال ، نشان دادن لیاقت وشایستگی خود به پدر و مادر ، داشتن اتکا به نفس بیشتر ، خودسازی برای اینده ، در نظر گرفتن ملاحظات خانوادگی و زناشویی  در این مراحله اتفاق می افتد .

28 تا 32 سالگی از مراحل زندگی انسان

این دوره مرحله ی گذرای دهه ی سی (جوانی دوم ) است . زیر سوال بردن تعهدات اولیه در قبال روابط ، ازدواج ، خانواده و شغل ، احتمال وقوع ارزیابی های مجدد و تغییرات مختلف ، مرحله ای به ویژه اسیب پذیر برای تداوم موقعیت فعلی . fi هر چند انتخاب برخی از افراد به گزارش آسان طب این است که هم چنان به گزینش های پیشین خود ادامه دهند .

مراحل زندگی

32 تا 39 سالگی از مراحل زندگی انسان

این مرحله ، زمان نضج گیری انسان است . درگیری در کار ، کمک به رشد و پویایی فرزندان ، اولویت دادن به پرورش فرزندان ، تصدیق و به رسمیت شناختن پیام ها و نکات اخلاقی در نقش پدر یا مادر ف تعدیل شخصیت ، باور کردن و تن دادن به انتخاب ها ، توجه بیشتر به موضوعات کسب وکار ، تثبیت وجهه و اعتبار تا تقریبا 35 سالگی ، زمانی که این سوال در ذهن خود شکل می گیرد که «ایا وقت آن را خواهم داشت که تا به همه ی این کارها برسم ؟» آگاهی بیشتر نسبت به زمان و احیای این موضوع مهم در ذهن که «من واقعا می خواهم کی باشم ؟» شاید برای یک زن این نخستین فرصتی باشد که فارع از مسائل مربوط به بچه داری و تربیت فرزند ، در صدد انتخاب شغل براید .

39 تا 43 سالگی از مراحل زندگی انسان

سال های نقطه ی عطف در زندگی این مرحله است . تجربه ی دوره ای از اشوب درونی وبحران میانسالی ، شاید معلوم می شود که رویاهای اولیه قابل دستیابی نیستند ، تحیر وبلاتکلیفی در این باره که «چرا اینجا هستم ، به کجا می روم ؟».

تغییرات بالقوه در شیوه زندگی و اغلب بدون طراحی قبلی ، این احساس که در زندگی چیزی کم است ، پیدا کردن افکار احتمالی درباره ی تشکیل خانواده ، شروع یا تعویض شغل  همه در این مرحله از مراحل زندگی انسان اتفاق می افتد .

43-50 سالگی از مراحل زندگی انسان

 تثبیت مجدد / به بار نشستن این مرحله است . آسودگی خیال ، بیشتر از نظر سوالات مربوط به فنا و مرگ ، تحولات شغلی و تغییر شیوه ی زندگی ، فرزندان در حال به آزمایش گذاردن استقلال خود هستند ، مروری شخصی بر الگوهای پرورش کودک ، شکوفایی شغلی ، توجه به رشد شخصیتی ، فعالیت در جامعه ، ارزیابی مجدد روابط خود با بلوغ فرزندان و رسیدن آنان به دوره ی بزرگ سالی در این مرحله اتفاق می افتد .

50-65 سالگی از مراحل زندگی انسان

این مرحله زمان شروع مجدد است . در حال لذت بردن از آرامیش نسبی ، خستگی ، داشتن یقین و انبساط خاطر نسبت به زندگی یا رویارویی با چالش های جدید به دلیل تغییر ناگهانی شغل ، برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی ، احتمالا کاهش انرژی و قدرت جسمانی ، مرگ همسر یا دوستان ، پیدایش ساختار یک زندگی جدید ، احتمال تن دادن به کارهای مخاطره آمیز ، پذیرش نقش پدر یا مادر در زندگی فردی دیگر ، مطرح شدن سوالات معنوی ، امکان رشد و خلاقیت و نوآوری ، آزاد شدن از قید مفهومی به اسم «کار» ، هر چند برخی از افراد در این زمان به شغل جدیدی روی می آورند ، پرداختن به مسئولیت های مراقبت از پدر و مادر سالخورده ، بحران روحی و جنگ اعصاب احتمالی بین زنی که پس از خلاصه شدن از پرورش فرزند در عنوان زندگی شغلی خود به سر می برد و شوهری که مشتاق کناره گیری از کار و شروع مرحله ی جدیدی از زندگی است .

65 سالگی به بالا  از مراحل زندگی انسان

این دوره ، دوره ی انتقال به سوی بازنشستگی است . وقتی عمر طولانی شد و بازنشستگی اجباری نبود ، این دوره به صورت «سال های طلایی واقعی» از نظر ادامه ی سودمندی برای اجتماعی و رشد شخصیتی در می اید .

 

منبع مطلب مراحل زندگی انسان : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

زندگی زناشویی و ازدواج ، فرایند مقدسی است که زن و مرد را به هم وصل می کند . قبل از زندگی زناشویی فرد برای خود زندگی می کند و برای خود کار می کند . پس از ازدواج ، محور ، ارتقا «من» یا «تو» نیست ، هدف ارتقای «ما» است .

زندگی زناشویی

زندگی زناشویی


زندگی زناشویی و ازدواج ، فرایند مقدسی است که زن و مرد را به هم وصل می کند . قبل از زندگی زناشویی فرد برای خود زندگی می کند ، برای خود کار می کند ، پول در می آورد و خرج خود و مسائل مربوط به زندگی شخصی خود را تهیه می کند و به تنهایی تفریح می کند و خلاصه محور همه فعالیت ها ارتقای خویش است . همسر او نیز قبل از ازدواج همین فعالیت ها را در جهت ارتقای خودش انجام می داد .

زندگی زناشویی موفق و همسرداری

پس از ازدواج ، محور ، ارتقای –من- یا –تو – نیست ، هدف ارتقای ما است . اینکه چقدر شما و همسرتان در یک جهت فکر کنید و فعالیت کنید ، بستگی به این دارد که برداشت ذهنی شما از ازدواج چیست ؟ اگر ازدواج را به عنوان یک پدیده یکی شدن بدانید با هم و برای هم فعالیت می کنید و همدلی خواهید کرد .

برای تحکیم بخشیدن روابط زوجین و زندگی زناشویی و برای آنکه بنیاد محبت بین آن ها زیاد شود قواعد زیر را باید رعایت کرد :

1- در زندگی زناشویی نسبت به یکدیگر متعهد بوده و فراموش نکنند که آن ها مسئول هم هستند .

2-نسبت به یکدیگر وفادار بوده ، حتی در غیاب هم نیز او را دوست بدارند .

3-حساسیت های همسرتان را بشناسید و او را تحریک نکنید .

4-در عشق دو جانبه غرور و خودخواهی جایی ندارد . هر چه برای خود می پسندید برای همسرتان بپسندید .

5-در مواقع لزوم از او در برابر دیگران جانبداری کنید .

6-عشق ، خوابی است که به واقعیت تبدیل می شود .

7- در زندگی زناشویی ، عشق یک جاده دو طرفه است .

8- خوبی را  در زندگی زناشویی بیشتر کنید .

9-به صدها روش به او بگویید دوستش دارید .

10-تعطیلات را با هم باشید .

11-ابراز عواطف ، رابطه را محکم می کند .

از راههای مختلف توجه همسرتان را به خود جلب کنید . خواه با پوشیدن یک لباس زیبا ، خواه با پختن یک کیک یا حتی با ارائه یک فکر قشنگ . وقتی سعی می کنید توجه او را به خود جلب کنید ، او به ظرافت رفتاری شما دقیق تر می شود . جذاب تر از گذشته به نظرش خواهید رسید . به گزارش اسان طب به روش های مختلف که بلد هستید توجه او را به خود جلب کنید لازم نیست برای این کار خرج کنید ، خیلی ساده است :

-سعی کنید جذاب تر به نظر برسید .

-ایده های تازه ای برای بهتر شدن زندگیتان ارائه دهید .

-حرف هایی بزنید که همسرتان را خشنود کنید .

-از بوهای خوش برای عطرآگین کردن خود استفاده کنید .

12- از همسرتان تعریف کنید .

زندگی زناشویی موفق

در زندگی زناشویی ، همسر خود را تا چه اندازه میشناسید ؟

یکی از روان شناسان می گوید هر چه شناسایی زن و شوهر از یکدیگر باشد بهتر می توانند در کنار هم با حسن تفاهم و آرامش زندگی کنند . او چهار مساله مهم را در این باره موثر دانسته است .

این چهار مساله عبارتند از :

*اطلاع از چگونگی زندگی گذشته همسر

*آشنایی به وضع جسمی و روحی او

*دانستن مسائل مورد علاقه همسر وچیزهایی که با آن مخالف است .

*اطلاع از آرزوها و اهدافی که آن ها را دنبال می کند .

الف ) سوابق و زندگی گذشته

روانشناس مزبور می گوید : وقتی ما با کسی ازدواج می کنیم با آنچه همسر ما از گذشته با خود دارد سر و کار داریم . با دانستن این گذشته می توانیم در مواقع ضروری موقعیت و وضع او را بهتر درک کنیم .

ب)آشنایی به وضع جسمی و روحی

توجه به وضع ظاهر و چگونگی سلامت همسر نشانه علاقه زیاد به او بوده ، باعث خوشحالی او می شود . مثلا اظهار نظر درباره مدل لباس یا فرم موی سر در روحیه او اثر می گذارد .

ج) چیزهایی که بدان ها علاقه دارد و مسائلی که با آنها مخالف است :

دانستن این مسائل می تواند زندگی شما را با هماهنگی و سازش توام سازد و سوالات زیر میزان توجه شما را بدان ها نشان می دهد :

1- در کدام یک از تعطیلات و گردش ها بیش از همه به همسر شما خوش گذشته است ؟

2- از کدام کارها و عادات شما ناراحت می شود ؟

د) آرزوها و هدفها در زندگی زناشویی

زن و شوهرهایی که درباره آرزوها و اهداف یکدیگر گفتگو و تبادل نظر می کنند بهتر می توانند در زندگی با هم تشریک مساعی و همکاری داشته باشند .

 

منبع مطلب زندگی زناشویی : سایت آسان طب


نظر

قبل از بارداری مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ماست، تخم مرغ، جگر، سبزی های خام برگ سبز، میوه های تازه مخصوصاً مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، نارنج) را فراموش نکنید و میزان مصرف آنها را افزایش دهید

قبل از بارداری

قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری زنان

قبل از بارداری خود را به وزن مناسب برسانید. اگر ضعیف هستید با غذاهای مقوی مثل خرما، کشمش، پسته، فندق، بادام و عسل خود را تقویت کنید. قبل از بارداری اگر کم خون هستید با خوردن جگر، گوشت، تخم مرغ، خوردن آب مرکبات بعد از غذا، کم کردن مصرف چای و شکلات مخصوصاً قبل و بعد از غذا، مشکل خود را حل کنید.

در قبل از بارداری اگر ناراحتی معده دارید؛ کم کردن میزان غذا در هر وعده و افزایش تعداد وعده های غذایی، پوشیدن لباس های راحت، دراز نکشیدن بلافاصله بعد از غذا، نخوردن غذاهای نفاخ مثل کلم، پیاز و… نخوردن غذاهایی که به آن ها حساس هستید و… ناراحتی خود را برطرف کنید. بعد از این موارد اقدام به بارداری نمایید. به غذای روزانه ی خود توجه کنید، اگر هر روز شیر و لبنیات، سبزیجات خام و پخته، میوه و گوشت مصرف نمیکنید سعی کنید این مواد را به سبد غذایی خود اضافه کنید. با انجام این کار بعد از چند ماه اقدام به بارداری نمایید.

سعی کنید قبل از 18 سالگی باردار نشوید، زیرا در این سن، خود شما در حال رشد هستید و بدن شما با جنین برای به دست آوردن مواد غذایی رقابت می کند.

اگر به هر دلیلی قرار است قبل از 18 سالگی باردار شوید مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و ماست، تخم مرغ، جگر، سبزی های خام برگ سبز، میوه های تازه مخصوصاً مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، نارنج) را فراموش نکنید و حتی میزان مصرف آنها را افزایش دهید. تغذیه قبل از بارداری شروع کنید و مقدار آن را اضافه و پس از آن نیز ادامه دهید.

هر چند که رعایت نکات بالا کافی است، با این حال اگر از رژیم غذایی خود مطمئن نیستید، میتوانید یک ماه تا چهل روز قبل از بارداری رژیم غذایی زیر را رعایت کنید:

تغذیه پیش از بارداری

خوراکی های صبح ناشتا

یک عدد میوه ی متوسط یا به اندازه ی نصف لیوان میوه های کوچک مثل انگور و گیلاس و… در صورت امکان صبح ناشتا میوه هایی مثل سیب گلاب، به، گلابی، پرتغال و انار شیرین بخورید.

قبل از بارداری سعی کنید میوه را حدود نیم ساعت قبل از صبحانه میل نمایید.

مواد غذایی صبحانه قبل از بارداری

1500 گرم نان + 60 گرم پنیر یا 2 عدد تخم مرغ آب پز یا 60 گرم گوشت کله پاچه + یک عدد خیار + یک عدد گوجه فرنگی + یک لیوان شیر.

بهتر است که کله پاچه را کم مصرف کنید؛ همچنین اگر عادت دارید که صبحانه گوشت قرمز یا سفید مصرف کنید می توانید 60 گرم گوشت به جای 60 گرم پنیر مصرف کنید.

می توانید به جای خیار و گوجه از سبزی خوردن یا کاهو استفاده کنید؛ در این صورت به جای هر یک از خیار یا گوجه فرنگی به اندازه ی یک لیوان کاهو یا سبزی خوردن مصرف نمایید. بهتر است بعضی روزها گوجه و خیار، بعضی روزها سبزی خوردن و بعضی روزها کاهو مصرف کنید.

در صورتیکه برای صبحانه کره و مربا یا خامه مصرف می کنید مقدار 60 گرم گوشت یا دو عدد تخم مرغ به غذای ناهار یا شام یا میان وعده های خود اضافه کنید. بهتر است که هر هفته بیش از یک بار از این مواد استفاده نکنید. در صورتی که برای صبحانه آش یا عدسی یا حلیم استفاده می کنید مقدار مصرف نان را کمتر کنید و به حدود 100 گرم برسانید.

اگر هنگام صبحانه شیر مصرف نمی کنید هنگام میان وعده یک لیوان شیر یا یک لیوان دوغ مصرف کنید.

هیچ گاه همراه صبحانه، چای شیرین مصرف نکنید. اگر مایل هستید، حداقل یک ساعت پس از صبحانه آن را مصرف نمایید.

اگر کم خون هستید (زود خسته می شوید، هنگام برخاستن چشمان شما سیاهی میرود، دست ها و پاهای شما زود به خواب می روند) همراه صبحانه بیشتر از گوجه فرنگی استفاده کنید یا یک لیوان شربت آبلیمو بعد از صبحانه بنوشید.

همچنین بهتر است که شیر، کاهو و سبزی خوردن را به جای این که همراه صبحانه میل کنید در میان وعده مصرف نمایید.

میان وعده های غذایی قبل از بارداری

میان وعده های غذایی قبل از بارداری

یک عدد میوه ی متوسط یا به اندازه ی نصف لیوان میوه های کوچک مثل انگور، گیلاس، و… یا یک برش از هندوانه یا خربزه اگر هنگام صبحانه نمی توانید مقادیر فوق را بخورید یا ناراحتی معده دارید و باید در هر وعده غذای کمی میل کنید مقداری از صبحانه ی ذکر شده را در این میان وعده میل کنید. اگر به دلایلی که پیش از این در صبحانه بیان شد خوردن شیر یا دوغ را به قسمت میان وعده سپرده اید، می توانید به جای یک عدد میوه، 3 عدد خرما یا دو قاشق غذاخوری کشمش مصرف کنید.

میتوانید به جای ماست که در قسمت ناهار گفته خواهد شد یک لیوان شیر یا یک لیوان دوغ بنوشید.

به جای میوه می توانید 4 عدد برگه ی سیب یا 4 عدد برگه ی زردآلو یا 5/1 عدد انجیر خشک یا یک لیوان توت خشک مصرف کنید.

قبل از بارداری برای وعده ناهار چه غذایی مصرف شود؟

120 گرم نان یا 24 قاشق غذاخوری برنج پخته شده یا به اندازه ی دو لیوان ماکارانی پخته شده + به اندازه ی یک لیوان سبزی پخته شده + 60 گرم گوشت قرمز یا سفید یا به اندازه ی یک لیوان سویا و یا یک لیوان حبوباتی که همراه هم پخته شده اند + سه چهار لیوان ماست یا یک لیوان دوغ. می توانید نصف مقدار نان و نصف دیر برنج یا ماکارونی انتخاب کنید.

سبزی های پخته می توانند انواع غذاهایی مثل بادمجان، گوجه فرنگی، کرفس، کدو، سبزی خورشتی و… باشند. البته می توانید به جای یک لیوان سبزی پخته از دو لیوان سبزی نپخته استفاده کنید.

گوشت می تواند مخلوطی از گوشت و حبوبات باشد؛ مثلاً خورشت سبزی باشد که نصف لیوان نخود و لوبیا و 30 گرم گوشت داشته باشد. شاید سوال کنید که مگر می شود در خورشت سبزی نخود ریخت؟ به گزارش آسان طب،اگر می خواهید لوبیا ارزش گوشت را پیدا کند در خورشت سبزی نخود بریزید و یا در خورشت سبزی فقط لوبیا بریزید ولی در برنج، نخود یا عدس بریزید.

در صورتی که در غذاها سیب زمینی مصرف می کنید به ازای هر سیب زمینی کوچک 30 گرم از نان مصرفی کم کنید.

حداقل هفته ای سه روز از نان سبوبس دار یا برنج همراه با سبوس یا گندم سبوس دار استفاده کنید. بهتر است که این مواد سبوس دار را به شکل سوپ و همراه با آب پخته میل کنید.

اگر کم خون هستید توصیه های قسمت صبحانه را در این مورد هم به کار گیرید.

در این صورت به جای ماست یا دوغ سالاد تهیه کنید و همراه با غذا مصرف کنید. در این سالاد گوجه فرنگی، پیاز و خیار ریخته و به جای سس به آن آبلیمو اضافه نمایید.

خوراکی های عصرانه در قبل از بارداری

دو عدد میوه ی معمولی یا به اندازه ی یک لیوان میوه های ریز یا دو برش خربزه و یا هندوانه یا یک لیوان آب میوه یا یک لیوان کمپوت میوه میل نمایید توصیه های قسمت میان وعده را در این قسمت هم می توانید به کار ببرید.

وعده شام در قبل از بارداری

60 گرم نان یا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته یا یک لیوان ماکارونی پخته شده + به اندازه ی نصف لیوان سبزی پخته یا به اندازه ی یک لیوان سبزی نپخته + 60 گرم گوشت قرمز یا سفید یا دو عدد تخم مرغ یا به اندازه ی یک لیوان سویا و یا یک لیوان حبوباتی که همراه هم پخته شده اند + سه چهارم لیوان ماست.

توصیه های وعده ی ناهار در قبل از بارداری را در این قسمت هم می توانید رعایت کنید.

اگر ناراحتی معده دارید می توانید به جای ماست قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید.

تغذیه قبل از بارداری

نکاتی در مصرف مواد غذایی در قبل از بارداری

مصرف تخم مرغ را بیش از 5 عدد در هفته نرسانید، فکر نکنید این غذا می تواند جایگزین کاملی برای گوشت باشد. بلکه این میزان طبق نیاز بدن است. البته اگر شما به هر دلیلی مایل به استفاده از این میزان گوشت نیستید می توانید به جای آن تخم مرغ، پنیر، کشک، حبوبات مخلوط با هم و سویا مصرف کنید. البته سعی کنید که حتماً از گوشت یا تخم مرغ استفاده کنید و همه ی نیاز خود را از مواد گیاهی برآورده نسازید.

شما روزانه باید حدود 8 واحد چربی مصرف کنید. هر واحد چربی، یک قاشق مربا خوری می شود. بنابراین در پخت غذاها به شکلی عمل کنید که نیاز به بیش از این مقدار نداشته باشید. گاهی از روغن هایی مثل روغن زیتون، روغن بادام، روغن بادام زمینی، روغن کنجد و… استفاده کنید.

در روزهایی که از خامه یا کره استفاده می کنید بهتر است بدانید که هر یک قاشق مربا خوری کره یا دو قاشق مرباخوری کره محلی یا دو قاشق غذاخوری خامه یا یک قاشق غذاخوری سرشیر برابر با یک واحد روغن می باشد.

“بهتر است میزان روغن مصرفی را کم کنید” و به جای آن از این مواد استفاده کنید:

هر واحد چربی برابر است با 8 عدد زیتون سیاه، 10 عدد زیتون سبز، 6 عدد بادام، 6 عدد آجیل مخلوط، 10 عدد بادام زمینی، یک قاشق غذاخوری کنجد، یک قاشق غذاخوری تخمه ی کدو و یا آفتابگردان، 2 عدد گردو.

کسی که فرزند نمی آورد و طالب فرزند است چه کاری انجام دهد؟ چه غذاهایی برای او مفید است؟

از غذاهای مغزدار استفاده کنید، فسفر در تولید مثل و جنسیت آن نقش بزرگی ایفا می کند. خوردن شیر و عسل در فرزند آوری بسیار موثر است سعی کنید برای چنین هدفی پنیر را شب میل کنید. از خوردن سرکه، گشنیز و سیب ترش نیز خودداری شود.

شما نیز از آن دسته والدینی هستید که سلامت فرزند برای شما مهم است؟

یکی از تهدیدات سلامتی جنین در دوران بارداری اشعه های موبایل است! برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به اینجا (‌دوران بارداری ) مراجعه کنید.

 

منبع مطلب قبل از بارداری : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

در دوران حاملگی ، گاهی کانال زایمانی دچار نقصی و عیب شده و قبل از زمان زایمان در حوالی ماه سوم و چهارم شروع به باز شدن می کند. چنین وضعیتی در دوران حاملگی منجر به خروج کیسه آمنیوتیک که محتوی جنین است از دهانه رحم می شود و امکان پارگی کیسه حاملگی و از دست رفتن مایع آمنیوتیک وجود دارد که این حالت خود می تواند باعث سقط شود .

بیماری های دوران حاملگی

بیماری های دوران حاملگی

بیماری های دوران حاملگی بسیار زیاد است و لازم است با آنها اشنا شده و اطلاعات جامعی را قبل از حاملگی در مورد آن داشته باشید . در زیر به سه مورد از بیماری های دوران حاملگی اشاره می کنیم.

 نارسایی دهانه رحم از بیماری های دوران حاملگی

نارسایی دهانه رحم از جمله بیماری های دوران حاملگی می باشد . دهانه رحم در حالت طبیعی و در طی دوران حاملگی کاملا بسته است و توسط یک تکه مخاط محافظت می شود .

در این وضعیت ؛ کودک در داخل رحم تا زمان زایمان سالم نگاه داشته می شوند ، و زمان شروع زایمان دهانه رحم به تدریج باز می شود .

در دوران حاملگی گهگاهی ، کانال زایمانی دچار نقصی و عیب شده و قبل از زمان زایمان در حوالی ماه سوم و چهارم شروع به باز شدن می کند.

چنین وضعیتی در دوران حاملگی منجر به خروج کیسه آمنیوتیک که محتوی جنین است از دهانه رحم می شود و امکان پارگی کیسه حاملگی و از دست رفتن مایع آمنیوتیک وجود دارد که این حالت خود می تواند باعث سقط شود .

این حالت بسیار نادر است ، مگر آنکه دهانه رحم در طی  دوران حاملگی و جراحی صدمه ببیند .

به هرحال یک دهانه رحم معیوب را معمولا بعد از یک بار سقط می توان تشخیص داد . اگر نارسایی دهانه رحم که از جمله بیماری های دوران حاملگی است ،عامل اصلی ایجاد سقط باشد  ، درمان فرد در طی دوران حاملگی آینده ، به صورت بخیه زدن دهانه رحم انجام می شود . این کار بدین صورت است که با استفاده از یک نخ نرم بخیه که غیر قابل جذب است ، دهانه رحم بسته نگاه داشته می شود . گره ها تقریبا 7 روز قبل از زایمان بریده می شوند و کودک به راحتی از طریق مهبل و با زایمان طبیعی متولد می شود .

پره اکلامپسی  از بیماری های دوران حاملگی

فشار خون وابسته به حاملگی (فشارخون بالا) و یا پره اکلامپسی یک حالت بالقوه خطرناک و از بیماری های دوران حاملگی است که می تواند یک زن در هر 10 زن باردار را مبتلا کند ؛ به خصوص زنانی که اولین بارداری آن هاست و یا زنانی که چند قلو دارند .

وضعیت این بیماری در دوران حاملگی منحصر به فرد بوده و در هر زمان از نیمه دوم دوران حاملگی ممکن است شروع شود . علت ایجاد این وضعیت هنوز ناشناخته است اما به هرحال در بعضی از خانواده ها این بیماری شایع است .

پره اکلامپسی از  دوران حاملگی است و باعث بزرگ ساختن جفت می شود و ممکن است کودک رشد کمتر از حد طبیعی داشته باشد.

علایم پره اکلامپسی

پره اکلامپسی بدون علامت است ، اما باعث افزایش فشار خون و ایجاد پروتئین در ادرار می شود که این علائم می توانند در طی وضعیت های بارداری و توسط پزشک کشف شوند .

درمان پره اکلامپسی

زنانی که بارداری همراه با پره اکلامپسی داشته باشد ، دیگر نمی توان بارداری را برای آنها طبیعی قلمداد کرد ، ولی با زایمان کودک و جفت ، این بیماری خاتمه می یابد .

با بستری شدن بیمار در بیمارستان ، مادر و کودک از نزدیک تحت مراقبت قرار می گیرند و می توان قبل از ایجاد شرایط و مشکلات جدی همانند تشنج حاملگی ختم حاملگی را صادر کرد . تقریبا در کلیه زنان مبتلا ، بعد از زایمان کودک بیماری برطرف می شود .

اکلامپسی در دوران حاملگی

اکلامپسی از بیماری های دوران حاملگی

اکلامپسی یک کلمه یونانی است و به معنی (همانند جرقه یک نور ) است ، زیرا به نظر می رسد که در این بیماری فرد ناگهان غش می کند و در نهایت به کما می رود . اکلامپسی یکی از بیماری های دوران حاملگی می باشد .

اکلامپسی بالقوه یک شرایط طبی بسیار خطرناک برای سلامتی مادر و کودک می باشد . در هر حال شیوع این بیماری در غرب خیلی نادر است و بیشتر به قابلیت پزشکان در تشخیص آن در مراحل اولیه بیماری در دوران حاملگی (مسمومیت حاملگی ) دارد .

پزشکان و ماماها خیلی مراقب نشانه های خطر این بیماری هستند . وقتی اکلامپسی ایجاد شد ، در اصل یک اورژانس کامل پزشکی ایجاد می شود .

علائم اکلامپسی

اکلامپیسی از بیماری های دوران حاملگی و یک فوریت پزشکی  است ، زیرا در این بیماری عروق خونی رحمی دچار انقباض شدید می شود . بنابراین جریان خون به کودک قطع می شود و کودک در وضعیت خطرناک کمبود اکسیژن قرار می گیرد . جان مادر به شدت در معرض خطر است ، زیرا انقباض شدید عروق خونی باعث نارسایی کلیه ها نیز می شود .

اکسیژن رسانی به مغز دچار اختلال می گردد و باعث افزایش حساسیت گیرنده های مغزی و ایجاد غش می شود .

بافت های بدن علت احتباس مایعات از آب انباشته شده و خونریزی داخلی بافتی از جمله در بافتی حساس مثل کبد ایجاد می گردد .

ابتدایی ترین علامت به صورت : گیجی ، سردرد ، اختلال بینایی ، ورم دست ها ، صورت و پاها و وجود پروتئین در ادرار است .

درمان اکلامپسی

وقتی که اکلامپسی ایجاد شد و پیشرفت کرد همانند بیماری پره اکلامپسی درمان اصلی ، کمک به زایمان کودک است . به گزارش آسان طب در این وضعیت در دوران حاملگی ، باید میزان جریان خون به مغز مادر را افزایش داد و میزان فشار خون را کم کرد ؛ سزارین بهترین روش انتخابی است . به مجرد تولد کودک علائم برطرف می شود .

 

منبع مطلب بیماری های دوران حاملگی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


مهد کودک مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد .مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

مهد کودک

مهد کودک

مهد کودک  مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد . مراقبت های گروهی عملا برای کودک تنها که کسی را در خانه ندارد که با او بازی کند ، در یک آپارتمان کوچک زندگی می کند ویا پدر و مادرش در اداره کردن او دچار مشکل شده اند ، مفید است .

در حدود سه سالگی ، هر کودکی به کودکان همسن خود نیاز دارد تا هم با آنها بازی کند و هم کنار آمدن با بقیه را یاد بگیرند . این مهمترین شغل کودک در زندگی است . بچه ها برای دویدن و فریاد زدن و برای بالارفتن و پایین آمدن به فضا نیاز دارند . آنها باید جعبه ها و مکعب هایی برای ساخت و ساز داشته باشند و قطار و عروسک هایی که با آنها بازی کنند . آنها ناچارند ، یادبگیرند که چطور با بزرگترهایی غیر از پدر و مادرشان کنار بیایند . بچه های امروزی کمتر فرصت می کنند از این امتیازات سود ببرند . مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک  برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

این مراکز روزانه مراقبت از کودک یا مهد کودک  معمولا از کودکان از هشت صبح تا شش عصر ( بستگی به هدف موسسه و همچنین شهر و .. هم دارد ) نگهداری میکنند . بعضی از این مهد کودک  ها یا متعلق به شرکت های خصوصی هستند . به گزارش اسان طب مراکز خوب مهد کودک  از مزایای دوره پیش دبستانی ، برنامه و فلسفه آموزشی ، معلم های دوره دیده و وسایل کامل آموزشی بهره مند هستند .

مفهوم ایجاد مراکز روزانه مراقبت از کودک در فاصله جنگ جهانی دوم ، یعنی زمانی که دولت امریکا مادران را تشویق کرد که در صنایع جنگی مشغول کار شوند ، مطرح شد . این مراکز عمدتا برای نگهداری از کودکان دو تا پنج سال ایجاد شده اند ، ولی ممکن است بچه های بزرگتر هم گاهی نگهداری شوند .

هدف مهد کودک یا پیش دبستانی

دوره مهد کودک یا پیش دبستانی در امریکا فقط برای نگهداری از کودکان مادران شاغل مطرح نشد و قرار نیست که فقط به بچه ها خواندن و نوشتن درس بدهند . هدف اصلی مهد کودک  این است که به بچه های سه تا پنج ساله امکان کسب تجربه های ارزشمندی را بدهند و به آنها کمک کنند که در همه زمینه ها رشد کنند و انسان های حساس ، قابل و خلاقی بشوند . این تجربه ها معمولا شامل یادگرفتن رقص ، موسیقی ، نقاشی های خودجوش ، نقاشی انگشتی ، رنگ کردن مدل های سفالی ، ساخت و ساز با مکعب های چوبی ، ورزش های جمعی بیرون از خانه ، بازی با خانه عروسکی که در واقع آموزش درباره ی خانواده و خانه است ، هستند .

در این مراکز به بازهای فردی و به اوقاتی هم که کودک نیاز به استراحت دارد توجه می شود . هدف این است که توانایی های متعدد کودک از جمله تحصیلی ، اجتماعی ، هنری ، موسیقیایی و عضلانی تقویت شوند . تاکید این مراکز بر خلاقیت ، استقلال ، همکاری (شریک شدن در اسباب بازی ها به جای جنگیدن بر سر آنها ) و اعمال کردن نظر و پیشنهاد همه بچه ها در بازی است .

 

منبع مطلب مهد کودک : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

 

در گذشته در پاسخ به این سوال که مدرسه به چه درد می خورد ؟ تصور می شد که وظیفه مدرسه این است که به کودک خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و حفظ کردن واقعیت هایی را درباره ی جهان یاد بدهد . اما باید بدانید معلم خوب کسی است که سعی می کند هر کودک را درست بشناسد و به او کمک کند که بر نقاط ضعف خود فائق اید و تبدیل به انسانی کار آمد شود .

مدرسه به چه درد می خورد ؟

مدرسه به چه درد می خورد ؟

 مدرسه به چه درد می خورد ؟ این سوالی است که ذهن خیلی از آدمها را درگیر خود کرده است . مهمترین درسی که کودک در مدرسه یاد میگیرد این است که چطور با دنیای اطراف خود کنار بیاید ، یادگیری موضوعات مختلف در مدرسه ، قاعدتا باید به این نتیجه ختم شود .

باید بدانید مدرسه به چه درد می خورد ؟!!

در گذشته در پاسخ به این سوال که   مدرسه به چه درد می خورد ؟ ، تصور می شد که وظیفه مدرسه این است که به کودک خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و حفظ کردن واقعیت هایی را درباره ی جهان یاد بدهد . در مدارس قدیم دانش آموزان را وادار می کردند مطالبی را حفظ کنند که حتی معنی آن هم نمی فهمیدند ، در حالی که یادگیری هنگامی اتفاق می افتد که مطالب برای دانش آموزان معنی داشته باشند . یکی از وظایف مدرسه این است که موضوعات را به قدری واقعی و جذاب ارائه کند که بچه ها دوست داشته باشند آنها را یاد بگیرند و برای زندگی آینده شان از آنها استفاده کنند .

در مورد کتاب خواندن هم موضوع به همین شکل است . انسان اگر چیزهایی را عملا به کار ببندد می تواند از مطالعه و گفتگو با دیگران بهره ببرد ، و گرنه به نتیجه مطلوب نمی رسد

بچه ها اگر بتوانند یک هفته غرفه خوراکی های مدرسه را اداره کنند ، حساب را خیلی بهتر از یک ماه درس حساب خواندن در سر کلاس یاد می گیرند .

اگر انسان نتواند خوشحال باشد ، با بقیه مردم راه بیاید و کاری را که می خواهد حفظ کند ، دانستن مطالبه گوناگون به چه دردش می خورد ؟ معلم خوب کسی است که سعی می کند هر کودک را درست بشناسد و به او کمک کند که بر نقاط ضعف خود فائق اید و تبدیل به انسانی کار آمد شود . کودکی که اعتماد به نفس ندارد ، نیاز به فرصت هایی دارد که در آنها موفق شود . به گزارش اسان طب کودکی که نمی داند چگونه دوست پیدا کند ، برای اجتماعی شدن نیاز به کمک دارد . کودکی که تنبل است نیاز به آن دارد که معلم و والدین چیزهایی را که باعث برانگیخته شدن اشتیاق او می شوند ، کشف کند .

اتفاقی که در مدارس می افتد این است که برنامه خشکی را برای همه شاگردان در نظر می گیرند و مثلا به آنها می گویند که از صفحه 7 تا 23 کتاب درسی بخوانند و مسائلش را در صفحه 128 حل کنند . این نوع آموزش ممکن است برای کودک عادی که توانسته با دیگران و با دنیا کنار بیاید ، فایده داشته باشد ، ولی شاگرد تیزهوش از آن کسل می شود و شاگرد کند ذهن نمی تواند آن را انجام بدهد . همین به کودکی که از کتاب متنفر است فرصت می دهد که گیره کافذ را در موهای شاگرد ردیف جلو فرو ببرد و شاگردی که تنهاست ویا نیاز دارد که کسی در درسهایش به او کمک کند ، با این برنامه راه به جایی نمی برد .

پس در پاسخ به این سوال که  مدرسه به چه درد می خورد ؟ می گوییم : مدرسه محلی برای اموزش خواندن و نوشتن است . اما در کنار ان مکانی است برای تربیت سالم ، اعتماد به نفس , اجتماعی شدن , افزایش خلاقیت ،  رفتار درست با دیگران , تشخیص خوب و غلط و هزار فایده دیگر .

 

منبع مطلب مدرسه به چه درد می خورد : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

 

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب علاوه بر آفتاب سوختگی، احتمال سایر آسیب های پوستی و برخی بیماری های خاص را افزایش می دهد. از این موارد می توان عفونت، پیری زودرس پوست و سرطان پوست را نام برد.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

در ارتباط با آفتاب سوختگی و علائم آفتاب سوختگی بهتر است قبل از هرچیز به مفهومی تحت عنوان حداقل دوز سرخی زا (MED یا Minimum Erythema Dose) اشاره کرد. MED به حداقل میزان انرژی اطلاق می شود که برای ایجاد سرخی قابل رؤیت پوست مورد نیاز است.

آفتاب سوختگی در واقع واکنش طبیعی پوست انسان به مقادیر بالای MED می باشد. اولین پاسخ پوست در این واکنش، سرخ شدن پوست است که در مراحل بعدی علائم آفتاب سوختگی به صورت سوزش و در موارد شدیدتر تاول، تورم دستها و پاها و صورت، لرز، تب، بی اشتهائی، شوک و حتی احساس در شرف مرگ بودن در فرد به وجود می آید.آفتاب سوختگی – پوست قرمز، دردناک و گرم – معمولاً در عرض چند ساعت پس از مواجهه بیش از حد در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) نور خورشید و یا منابع مصنوعی مثل لامپ های آفتابی اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی طی چندین روز بهبود می یابد.

قرار گرفتن مکرر در معرض نور شدید آفتاب که منجر به آفتاب سوختگی می شود، خطر ابتلا به آسیب پوستی و بیماری های خاص را افزایش می دهد. نشانه های آن شامل خشک و چروکیده شدن پوست، لکه های تیره، نقاط زبر پوستی و سرطان پوست مانند ملانوم می باشد.

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی عبارتند از :

–    قرمزی پوست

–    پوست گرم

–    درد، خارش و حساسیت به لمس

–    تورم

–    تاول های کوچک پر از مایع

–    سر درد، تب، لرز و خستگی شدید درصورت آفتاب سوختگی شدید

هر قسمتی از بدن که در معرض نور قرار گیرد – اعم از لاله گوش، پوست سر و لب – می تواند بسوزد. حتی اندام هایی که پوشانده می شوند (در صورت نازک بودن پوشش و عبور ماوراءبنفش از آن) نیز می توانند بسوزند. همچنین چشم ها که به نور UV خورشید بسیار حساس هستند، امکان دارد دچار آفتاب سوختگی شوند. از علائم آفتاب سوختگی چشم ها می توان احساس درد و وجود شن در چشم را نام برد.

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بروز می کنند. اما ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد تا میزان گستردگی کامل آفتاب سوختگی مشخص شود.

در عرض چند روز، بدن شما شروع به “لایه برداری” لایه سطحی پوست آسیب دیده به منظور التیام می نماید. پس از لایه برداری، ممکن است پوست تان به طور موقت رنگ و ظاهر نامظمی داشته باشد. آفتاب سوختگی شدید پس از چندین روز یا مدت زمان بیشتر بهبود می یابد.

علت آفتاب سوختگی چیست؟

قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر اشعه فرا بنفش منجر به آفتاب سوختگی می شود. اشعه ماوراءبنفش A و اشعه ماوراءبنفش B دو نوع تابش مسئول آفتاب سوختگی هستند. لامپ های آفتابی و دستگاه های برنزه کننده نیز با تولید UV می توانند باعث آفتاب سوختگی شوند.

ملانین رنگدانه تیره در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) است که به پوست شما رنگ طبیعی می دهد. وقتی که در مقابل اشعه UV قرار می گیرید، بدن شما از طریق افزایش تولید ملانین از خود محافظت می کند. ملانین اضافی رنگ قهوه ای مایل به زرد ایجاد می کند.

قهوه ای شدن پوست بدن در اثر آفتاب، روش دفاعی بدن برای جلوگیری از سوختگی و سایر آسیب های پوستی است. مقدار ملانین تولید شده به صورت ژنتیکی معین می شود. در بسیاری از مردم ملانین به اندازه کافی برای محافظت از پوست تولید نمی شود. در نهایت، اشعه UV باعث سوختگی، درد، قرمزی و تورم پوست می شود.

آفتاب سوختگی حتی در روزهای سرد، مه آلود و ابری نیز اتفاق می افتد. حدود 80 درصد از اشعه UV از ابرها عبور می کند. برف، یخ، شن، آب و سطوح دیگر می توانند اشعه UV را منعکس کرده و به شدت تابش مستقیم باعث سوختگی شوند.

عوارض آفتاب سوختگی

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب علاوه بر آفتاب سوختگی، احتمال سایر آسیب های پوستی و برخی بیماری های خاص را افزایش می دهد. از این موارد می توان عفونت، پیری زودرس پوست و سرطان پوست را نام برد.

شما میتوانید عوامل تشدید کننده سرطان پوست را در اینجا ( عوامل سرطان پوست ) مطالعه کنید.

عفونت

تاول باز شما را مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی می نماید. اگر متوجه علائم و نشانه های عفونت از قبیل درد، قرمزی، خارش و تورم تاول شدید، سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.

پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی های مکرر روند پیری پوست را تسریع می نماید.

غییرات پوستی ناشی از اشعه UV را photoaging می نامند. نتایج photoaging عبارتند از:

–    تضعیف بافت همبند که باعث کاهش قدرت و کشش پوست می شود

–    چین و چروک های عمیق

–    پوست خشک و زبر

–    رگه های قرمز روی گونه ها، بینی و گوش

–    کک و مک، بیشتر روی صورت و شانه

–    لکه های تیره روی صورت، پشت دست ها، بازوها، سینه و قسمت فوقانی پشت

ضایعات پیش سرطانی پوست

ضایعات پیش سرطانی پوست زبر و فلس مانند هستند، در مناطق آفتاب سوخته ایجاد می شوند. رنگ آن ها از سفید، صورتی، قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای متغیر است. معمولاً در مناطقی که در معرض آفتاب قرار می گیرند مثل سر، صورت، گردن و دست نمایان می شود. این لکه ها می توانند به سرطان پوست پیشرفت کنند.

سرطان پوست

بیش از حد قرار گرفتن در برابر خورشید، حتی بدون آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوم را افزایش می دهد. این فرآیند به DNA سلول پوست آسیب می رساند. آفتاب سوختگی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به ملانوم را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

سرطان پوست در بیشتر مناطق بدن مانند پوست سر، صورت، لب، گوش ها، گردن، قفسه سینه، بازوها، دست ها و پاها ایجاد می شود. سرطان پوست پا در زنان شایع تر از مردان است.

برخی از انواع سرطان پوست از یک لکه کوچک یا زخمی که به راحتی خونریزی کرده، بهبود یافته و دوباره عود می کند، شروع می شود. در اثر ملانوم خال های موجود ممکن است تغییر کند و یا خال های جدید و مشکوک بوجود بیاید. نوع بدخیم ملانوم در مناطقی که طولانی مدت در معرض آفتاب هستند، رخ می دهد. از یک نقطه مسطح قهوه ای مایل به زرد شروع می شود و به آرامی بزرگ تر و تیره تر می شود.

اگر متوجه تغییری در ظاهر و بافت پوست تان شدید فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید.

آسیب چشمی

 خورشید نیز می تواند باعث صدمه به چشم ها شود. اشعه UV بیش از حد به شبکیه، لنز و یا قرنیه آسیب می رساند. صدمه ای که نور خورشید به لنز وارد می کند، می تواند منجر به تیرگی آن (آب مروارید) شود. چشم آفتاب سوخته دردناک خواهد بود. آفتاب سوختگی قرنیه نیز “برف کوری (snow blindness)” نامیده می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سریعاً به پزشک مراحعه فرمایید، اگر آفتاب سوختگی تان:

–    تبدیل به تاول شد و بخش بزرگی از بدن تان را پوشاند

–    با تب بالا، سر دردر شدید، گیجی، تهوع و با لرز همراه شد

–    با درمان های خانگی طی دو روز بهبود نیافت

همچنین اگر متوجه علائم و نشانه های عفونت شدید، با پزشک خود مشورت نمایید. این علائم عبارتند از:

–    افزایش درد و حساسیت به لمس

–    افزایش تورم

–    خارج شدن چرک از تاول باز

–    وجود رگه های قرمز در تاول باز

درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی منجر به بهبودی کامل پوست و یا جلوگیری از آسیب به آن نمی شود، اما می تواند درد، ورم و احساس ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهد. اگر درمان های خانگی کمک نکردند و یا آفتاب سوختگی تان شدید باشد، پزشک داروهایی از قبیل موارد زیر را تجویز می نماید:

–    مسکّن ها. مسکّن ها می توانند درد و ورم ناشی از آفتاب سوختگی را کنترل کنند، مخصوصاً اگر بلافاصله پس از مواجهه با نور خورشید از آن ها استفاده نمایید. ایبوپروفن یا ناپروکسن داروهایی رایج در این زمینه هستند. برخی از مسکّن ها نیز به شکل ژل موجود می باشند.

–    داروهای کنترل کننده خارش. کورتیکواستروئیدهایی که بر روی پوست استعمال می شوند، در کنترل خارش موثر هستند.  این داروها اغلب با مسکّن ها ترکیب شده اند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

طبق راهنمایی های زیر می توانید از آفتاب سوختگی حتی در روزهای سرد، ابری و مه آلود پیشگیری نمایید. در اطراف آب، برف، یخ و شن و ماسه نیز احتیاط کنید زیرا آن ها منعکس کننده اشعه خورشید می باشند. علاوه بر این، اشعه UV در ارتفاعات بالا شدیدتر است.

–    اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر. طی این ساعات اشعه خورشید بسیار قوی بوده، پس سعی کنید در این زمان از خانه خارج نشوید. در صورت خروج زمان کمی را در آفتاب بمانید و تا حد امکان زیر سایه راه روید.

–    پوشش داشتن. لباس ضخیمی تن کنید که تمام بدن از جمله دست و پاها را بپوشاند. لباس های تیره رنگ محافظت بهتری را ارائه می دهند. همچنین استفاده از کلاه می تواند در این مورد به شما کمک کند.

–    از کرم های ضد آفتاب مکرراً استفاده نمایید. بدون توجه به نوع پوست تان، از کرم های ضد آفتاب وسیع لطیف با SPF 15 یا بیشتر بهره بگیرید. توصیه آکادمی درماتولوژی امریکا کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر می باشد.

هر دو ساعت یک بار یا بیشتر – درصورت شنا کردن و یا تعریق- کرم ضد آفتاب خود را تجدید نمایید. اگر از کرم های دافع حشرات نیز استفاده می کنید، بهتر است که ضد آفتاب خود را قبل از آن استعمال نمایید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ترکیب اینگونه کرم ها را با ضد آفتاب توصیه نمی کند.

ممکن است از کرم های ضد آفتاب برای کودکان نو پا یا نوزادان 6 ماهه یا بزرگتر نیز استفاده شود. اما آکادمی اطفال امریکا برای کودکان کوچکتر روش های دیگر محافظت اعم از سایه یا پوشش را پیشنهاد می کند.

–    از عینک آفتابی استفاده نمایید. با این کار به بهترین نحو از چشم هایتان در مقابل اشعه UV محافظت کرده اید. لنزهای تیره لزوماً بهتر نمی باشند. هنگام خرید عینک درجه محافظت UV آن را نیز حتما بررسی کنید. عینکی که مناسب صورت شما بوده و از تمام جهت چشم تان را پوشش می دهد، را انتخاب نمایید.

–    انتظار نداشته باشید که برنزه شدن اولیه از شما محافظت کند. برخی از مردم می پندارند که برنزه کردن ابتدایی مانع آفتاب سوختگی می شود. درحالیکه مطالعات این فرضیه را رد می کنند. برنزه شدن روش خوبی برای محافظت از آفتاب نمی باشد. به علاوه، خطرات ناشی از برنزه شدن طولانی مدت بسیار مهم تر از مزایای اثبات نشده آن است.

 

منبع مطلب آفتاب سوختگی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


برای درمان میخچه میتوانید به طور موقت از بالشتک های ویژه میخچه برای تسکین درد استفاده کنید . پس از آن که پای خود را در آب گرم به مدت 20 تا 25 دقیقه خیساندید ، برای درمان میخچه مقداری روغن بچه بر روی میخچه بمالید و با یک سنگ پا لایه های میخچه را یکی یکی بسایید .

درمان میخچه

درمان میخچه

درمان میخچه راههای گوناگونی دارد . چنانچه از وجود میخچه رنج می برید برای درمان میخچه در منزل این دستورات را به کار ببندید .

دیگر از کفش های که موجب این مشکل شده اند استفاده نکنید .

گرچه نمی توان همیشه بدون کفش راه رفت اما تا آنجا که برای شما مشکل ایجاد نکند این کار را انجام دهید .

کفشی اندازه و مناسب تهیه کنید .

از کفش هایی که پنجه بزرگ دارند استفاده کنید . بدین ترتیب جای کافی برای قرار گیری انگشتان وجود دارد . تا جایی که فشار مستقیم وجود نداشته باشد هیچ گونه مشکلی از قبیل تحریک و یا میخچه به وجود نمی آید . به گزارش آسان طب برای درمان میخچه  حتما این کار را انجام دهید .

از بالشتک های مخصوص استفاده کنید .

برای درمان میخچه میتوانید به طور موقت از بالشتک های ویژه میخچه برای تسکین درد استفاده کنید . این بالشتک ها دارای حفره ای در میان خود می باشند که دقیقا بر روی مرکز میخچه قرار می گیرد ، بدین ترتیب موجب برطرف شدن فشار از روی میخچه می شوند ، و یا دست کم فشار اعمال شده را پراکنده می منند .

آن را خیس کرده و بر روی آن سنگ پا بکشید .

پس از آن که پای خود را در آب گرم به مدت 20 تا 25 دقیقه خیساندید ، برای درمان میخچه مقداری روغن بچه بر روی میخچه بمالید و با یک سنگ پا لایه های میخچه را یکی یکی بسایید .

توجه داشته باشید ، هرگز از تیغ استفاده نکنید .

در این جا ما قصد برداشت کامل میخچه را نداریم بلکه مترصد آنیم تا فضایی در بین میخچه و کفش به وجود آوریم. پس از این اقدام می توانید از بالشتک های مخصوص میخچه استفاده کنید .

از مصرف اسید بپرهیزید .

از مصرف چسب های اسیدی که جهت درمان میخچه موجود است بپرهیزید. بسیاری از صاحبنظران معتقدند این مواد چندان بی خطر نیستند و ممکن است عاملی برای ایجاد عفونت نیز باشد . بیماران مبتلا به دیابت و یا مشکلات عروقی هرگز نباید از این مواد استفاده کنند.

در هر صورت اگر می خواهید این مواد را به کار ببرید حتما به دستورالعمل آن توجه کنید. استفاده زیاد و نامناسب از اسید میتواند موجب سوزاندن پوست شود .

به پزشک خود مراجه کنید .

به گزارش اسان طب اگرنتوانستید این ضایعات را با اقدامات پیشین از بین ببرید ، پزشکتان با قرار دادن پای شما در حوضچه های ویژه و پس از نرم نمودن پوست آن میخچه را خواهد تراشید .

 

درمان میخچه با داروهای گیاهی

شیرین بیان – سرکه سفید – لیمو – جوش شیرین – سنگ پا – زرد چوبه – آناناس – روغن سقز –سیر – شیر انجیر – گل همیشه بهار  گیاهان دارویی هستند که از انها برای درمان میخچه در منزل می توان استفاده کرد .

 

منبع مطلب درمان میخچه : سایت آسان طب

http://asanteb.com/